Monday, May 25, 2009

Langkawi..here I come again!!!

Tarikh: 22-24 Mei 2009
Lokasi: Pulau Langkawi, Kedah
Member: Senn, Azmi, Jpul, Nazri & Imran

Ini adalah trip paling last minit pernah aku lakukan..Actually plan asal aku nak p Kuala Trengganu utk cuti2 Malaysia..Pastu sdnly member aku buat ad-hoc plan utk ke Langkawi (skrg Langkawi dah diiktiraf sbg GEOPARK)..Pastu geng2 rapat aku yg lain pun nak join so aku pun tanpa fikir pjg join je trip ni..geng2 aku yg lain on the same day terus beli tiket flight..kebetulan ada promotion Grab-A-Deal MAS utk flight blk..Kat sini aku nak minta maaf kat Azwan sbb dah buat itinerary utk trip aku kat Kuala Trengganu..Sorry sgt2 sbb last minit tukar plan..Im so sorry ok??Harap aku xmenyusahkan kau sbb cancel plan ke Kuala Trengganu tu..

Kitorg semua bertolak ke Langkawi on Friday naik flight mlm. Aku lepas kerja bergegas terus ke KLIA..Actually aku naik flight lain dr geng2 aku yg lain..So aku smp Langkawi 2 jam awal dr yg lain..Kebetulan plak time ni member baik aku, Nofi pun ada kat Langkawi & tgh tgu flight nak blk semula ke KL..So sambil2 aku tgu geng2 yg lain, aku borak2 dgn Nofi kat airport..Selepas geng2 aku sampai, kitorg terus ambik kereta sewa (Nissan Sentra), RM50/sehari. Kitorg kat Langkawi ni 48 jam je sbnrnya..Dari airport kitorg terus ke Pantai Chenang utk ke AB Motel, RM90/smlm and cukup besar utk kitorg 5 org..Motel ni Azmi dah book masa kat KL lagi..Lepas letak brg semua, kitorg pergi supper kat Pantai Chenang..semua kelaparan..

1st Day (Sabtu, 23 Mei 2009)
Aktiviti pertama kitorg di awal pagi ialah bfast nasi lemak yg sgt famous kat Langkawi ni..setiap kedai sure ada jual nasi lemak..Kitorg mkn smp 3 bungkus sorang..Then kitorg p Island Hoping, dah booking smlm RM30/person. Actually kat mana2 hotel/chalet boleh tolong bookingkan utk kita. Pulau pertama ialah Pulau Dayang Bunting (diberi nama sbb bentuk pulau tu mcm ada org bunting @ pregnant). Kat Pulau Dayang Bunting ni ada Tasik Dayang Bunting iaitu tasik air tawar, boleh mandi manda..Aku terkejut sbb punyalah ramai org kat situ tp xde sorang pun nak mandi..So aku & Azmi lah org yg pertama mandi kat tasik tu..Semua tgk je..then lepas tu barulah sorang demi sorang mandi kat tasik tu..Menurut kepercayaan, ppuan yg susah nak pregnant elok mandi kat tasik ni..ntah betul ke x.. : ) Dari Tasik Dayang Bunting kitorg ke Pulau Singa Besar utk tgk helang..b4 smp kitorg baru perasan ada satu kapel ni xnaik bot lagi..terpaksa patah blk ambik diorg..Pastu barulah kitorg ke Pulau Beras Basah utk mandi manda di pantai..Time nak balik ke jetilah kejadian kelakar berlaku dimana bot kitorg kehabisan minyak & kitorg terkapai2 di tgh laut, tp xjauh dah pun dr jeti..terpaksalah tgu bot lain tolong ambikkan minyak..ni sbb kena patah blk tu lah..

Lepas lunch, kitorg bersiar2 di Kuah, Dataran Lang (utk ambik gambar tugu Helang yg besar tu) and Jetty Point..Then kitorg drive ke Telaga Air Hangat sebelum ke Durian Perangin Waterfall..sempatlah jugak mandi 1/2 jam kat sini..Then baru kitorg ke Oriental Village & Cabel Car di Gunung Matchincang..Nak naik cabel car ni dikenakan bayaran RM15/person..Yg menarik kat puncak gunung ni ialah "jambatan gantung" and view point..sgt menarik pemandangan kat atas ni lebih2 lagi kitorg pergi ni time sunset..Dr sini, kitorg terus pergi dinner mkn seafood kat Pantai Chenang..Then pergi blk ke Kuah utk jalan2 sekitar pekan, servay coklat etc..Sempat gak kitorg g pasar malam & beli durian...keke..So tamatlah kisah di hari pertama di Langkawi..

Sarapan pagi @ Pantai Chenang dan Island Hoping (Pulau Dayang Bunting, Pulau Singa Besar & Pulau Beras Basah)

Dataran Lang @ Kuah, Telaga Air Hangat dan Durian Perangin Waterfall

Menyaksikan sunset @ Gunung Matchincang, dinner @ Pantai Chenang dan Pasar Malam @ Kuah

2nd Day (Ahad, 24 Mei 2009)
Hari kedua dimulakan mandi di Pantai Chenang..Then bersiap utk bfast di Padang Matsirat (seperti biasa mkn nasi lemak lagi). Then terus pergi Beras Terbakar sebelum ke Makam Mahsuri (ni kena byr RM5/person) utk tgk makam, rumah and telaga Mahsuri. Sblm blk ke motel utk checkout, kitorg singgah dulu Laman Padi kat Pantai Chenang..Lps je checkout kitorg terus ke Oriental Village semula sbb smlm xsempat nak "bermesra" dgn rusa & arnab kat situ..keke..Then barulah kitorg having lunch kat The Loaf, yg ni thanx to Azmi sbb belanja kitorg mkn restoran Tun Dr Mahathir ni yg terletak di Telaga Harbour..Lepas kekenyangan kitorg pergi Temurun Waterfall plak nak mandi manda..Actually Langkawi skrg ni panas gile, so if dpt mandi mmg best..Aku sgt kagum dgn kecantikan air terjun yg tertinggi di Langkawi ni..sgt cantik & tgi jugak nak panjat..Yg paling kelakar ialah pisang & keledek goreng yg kitorg beli telah dicuri oleh monyet time kitorg tgh khusyuk mandi..geram betul kitorg sbb xsempat lagi mkn..huhu.. mmg aku sumpah 7 keturunan monyet2 tu xdpt makan (mcm sumpahan Mahsuri plak).

Then kitorg singgah ambik gmbar di Pantai Tengkorak, Tanjung Rhu (pemandangan yg sgt menarik) and Pantai Pasir Hitam (pasir pantai ni mmg hitam kerana terlebih mineral). Then barulah kitorg ke Kuah balik utk start membeli belah..nak beli pinggan mangkuk xreti plak..tp kitorg byk borong coklat kat Kuah sbb kat sini coklat sgt2 murah..Tp kena servay dulu sbb ada kedai yg jual murah & ada yg mhl..Lepas penat bershopping, then barulah kitorg ke Langkawi International Airport..Tempoh 48 jam di Langkawi hampir tamat..hehe..Kitorg hntr kreta kat airport je..Blk ke KL ni kitorg naik flight MAS (last flight) yg sama..So sekianlah trip 48 jam kitorg di Langkawi..Walaupun singkat tp kitorg puas dgn trip ad-hoc ni..Wpun last minit tp berjaya gak dilaksanakan dgn baik sekali..Thanx to geng2 rapat sbb sanggup join sekali trip kelolaan Azmi ni..Insyaallah lepas ni kita akan buat another trip ke tempat menarik lain di Malaysia..So "Kunjungilah tempat2 menarik di Malaysia kerana di Malaysia semuanya ada..MALAYSIA, TRULY ASIA".. : )

Awal pagi @ Pantai Chenang, Makam Mahsuri, Laman Padi dan Oriental Village

The Loaf, kapal2 dan rumah api @ Telaga Harbour

Temurun Waterfall, Pantai Pasir Tengkorak, Pantai Pasir Hitam dan Tanjung Rhu

LindaF said...

hahah..
i pon tak sabar nak fly g langkawi next month..