Saturday, October 20, 2007

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Tarikh: 10-20 Oktober 2007
Lokasi: Miri, Sarawak


Akhirnya setelah hampir sebulan berpuasa, tibalah masa utk aku balik ke kampung halaman..Aku pun xingat bila last aku blk Miri sbb mak aku pun byk kali gak dtg KL ni so xterasa lama sgt xjumpa mak aku..hehe..Tahun ni rasanya raya paling best sekali sbb family aku semua beraya kat Miri..paling best sekali sbb raya ni kitorg ada ahli baru iaitu anak buah aku yg pertama, Meera..Tp kalau arwah bapa aku masih hidup mesti lagi best dpt berkumpul beramai2 mcmni & beraya dgn cucu pertama...this year gonna be the 3rd time kitorg sefamily beraya tanpa bapa aku..

Kali ni aku blk sekali dgn abg, akak ipar & Meera..Aku cuti lebih kurang 10 hari je..abg aku plak cuti sebulan. Aku pun xsabar nak beraya tahun ni sbb tahun ni ramai gak member2 aku blk beraya & aku mmg xsabar nak jumpa diorg..setahun sekali je kitorg dpt kumpul2 mcmni..so kena gunakan sebaik mungkin..

Sempat jugak aku berbuka di rumah puasa ni..2 kali lah aku berbuka di Miri sebelum beraya..Sempat jugak aku merasa masakan ibu tersayang ketika berbuka termasuklah bubur pedas (makanan famous kat Sarawak time puasa). Aku pun sempat gak pergi bazaar ramadhan kat Miri ni utk beli kuih-muih yg lama dah aku xmkn & yg paling penting xde dijual pun kat KL ni..So 2 hari sebelum raya aku & abg aku tolonglah kemas rumah, vakum, pasang langsir & kusyen, buang debu etc. Mak, akak aku semua plak memasak kat dapur smbl2 buat kek gak..

Raya tahun ni aku rasa agak meriah & paling best sekali..Jadual aku mmg pack gile..so sini aku simpulkan aktiviti2 aku in 5 first days raya..Pergi sembahyang raya, pergi kubur & baca yassin kat kubur arwah bapa, nenek & sedara-mara yg dah meninggal dunia, pergi ke rumah sedara utk kenduri doa selamat, berziarah ke rumah sedara mara bersama keluarga, ke rumah kawan2 family,beraya bersama kawan2 ke rumah kawan2 yg lain, balik kampung dr pagi ke petang (pergi kubur atuk & ziarah sedara mara) etc. Hari raya ke 5 aku & geng2 dijemput oleh sorg lagi geng aku utk pergi dinner bersama Chief Minister Sarawak kat hotel..So kira gathering utk kesekian kali lah kitorg ni..hehe..

Hari ni setelah nearly 10 days in Miri, aku pun blk semula ke KL..sedih mmg sedih meninggalkan family kat Miri tp nak buat mcmne,kerja katakan..sedih jugak sebab terpaksa berpisah dgn kawan2 lama..rasa xpuas plak jumpa, byk lagi cerita xabis..hehe..lgpun mlm ni kawan aku buat birthday party kat rumah dia, rugi plak xdpt dtg..tp secara kesimpulannya aku nak ckp kat sini ialah aku mmg puas hati gile blk raya tahun ni..byk plak aktiviti smp tido pun xcukup..hrp tahun depan pun meriah mcm ni lagi..InsyaAllah...

P/S Tahun ni geng aku yg paling rapat kat Miri & geng jalan2 aku si Peijal xblk beraya tahun ni..Sedih plak dia xde nak beraya bsama2..Hadi plak dpt join sekejap je sbb pastu dia beraya kat Kuching..Imran, sory xsempat nak dtg rumah kau..Nazri, dpt dtg sekali je rumah kau..hehe..Btw, tahun ni agak best gak sbb aku dpt jumpa bestfren aku masa sekolah rendah dulu & dah nearly 14 years xjumpa, rasa terharu plak bila jumpa blk...Hop 2 see u again As..

Gambar sepanjang beraya di Miri..jgn pelik plak muka yg berjalan raya sama je..hehe..

No comments: