Monday, July 26, 2010

Trip to Langkawi with Family..

Tarikh: 23-26 Julai 2010
Lokasi: Pulau Langkawi, Kedah
Member: 8 family members


Aku ni hampir tiap2 tahun gak g Langkawi, dah xtau nk tgk apa dah but this time berbeza skit..This time aku nk bw family aku yg kat Miri (most of them 1st time ke sini) jln2 kat Langkawi, actually nk shopping kat Langkawi..Diorg ni dr last year lagi (lepas aku bw diorg jln2 kat Bandung) suruh aku plan trip ke Langkawi..but of course air tiket merupakan big issue kat sini..So aku book tiket seawal bulan Mac utk this trip menggunakan tiket Get-A-Deal MAS and aku dpt tiket Miri-KL return RM248, tiket KL-Langkawi return RM148 je..Aku mmg plan pergi b4 Raya sbb diorg ni nk shopping brg2 utk Raya..mmg sesuailah July..

1st Day (Friday, 23 July 2010)
Kitorg smp International Airport Langkawi dlm tghari & smp2 je aku terus ambik kreta sewa.FYI, aku dah book kereta sewa & hotel awal2 lagi sbb aku risau gak penuh sbb Jun-Ogos ni musim org2 Middle East (org2 Arab) dtg ke Langkawi/Malaysia..Hotel aku check online je (Baron Hotel, Kuah) and kereta sewa aku dpt no dr kawan2 aku, RM70/day..Then kitorg terus ke hotel utk checkin (letak beg etc) then went for lunch..Pastu jln2 kat Pantai Cenang, Pantai Tengah & Oriental Village/Cable Car..Tp malangnya xboleh nk naik cable car sbb cuaca mendung & berangin..Sempat gak kitorg singgah kat tempat jetty area Awana Porto Malai utk book boat for Islanad Hoping esoknya (RM250/boat). Pastu kitorg pergi plak ke kedai Idaman Suri (bangunan baru) tp tutup..lupa plak Jumaat kat Kedah ni cuti..Then mlm kitorg dinner sumwhere kat Jetty Kuah..memandangkan tgh lapar, so kitorg order seafood & safe...terkejut gak makanan kitorg order semua abis..pinggan utk kerang tu bukan main besar lagi..haha..



Pantai Tengah, Pantai Cenang, Beras Terbakar, Oriental Village & Jetty Kuah..

2nd Day (Saturday, 24 July 2010)
Lepas breakfast kat hotel, kitorg terus memulakan aktiviti pertama iaitu Island Hoping..Lebih kurang jam 10am kitorg bertolak dr jeti utk ke Pulau Dayang Bunting utk ke Tasik Dayang Bunting, then ke Pulau Beras Basah utk mandi manda & then ke Pulau Singa Besar utk tgk helang..lebih kurang jam 2pm barulah kitorg balik semula ke jeti..Dr situ kitorg terus pergi lunch @ Pantai Cenang, then ke Makam Mahsuri, Pantai Pasir Hitam, Tanjung Rhu dan Telaga Air Hangat..Aktiviti terakhir hr ni ialah shopping..masa ni barulah ibu2 ni ceria skit..destinasi utama kitorg ialah Idaman Suri..mak ai!!ramai gile org..huhu..believe it or not, penuh 2 kreta sewa kitorg dgn brg shopping..cant imagine mcmne nk bw blk nnt..huhu..blk2 je hotel rupa2nya ada Pasar Malam depan hotel..susah gile nk parking kereta..so kitorg dinner dgn membeli brg pasar mlm jelah..hehe..


Island Hoping @ Pulau Dayang Bunting & Tasik Dayang Bunting..


Island Hoping @ Pulau Beras Basah..


Makam Mahsuri, Pantai Pasir Hitam, Tanjung Rhu, Telaga Air Hangat..

3rd Day (Sunday, 25 July 2010)
Hr ni byk plan nk buat tp tiba2 plak hari hujan...sempat singgah utk shopping kejap pastu g Dataran Lang @ Kuah and Laman Padi @ Pantai Cenang..lebih kurang jam 4pm kitorg dah blk hotel sbb xboleh nk buat apa dah..nk pergi Cable Car pun xdpt sbb hujan lagi..so apa lagi, kitorg tido lah..mmg best tido ptg..hehe..then mlm br kitorg kluar jap, tu pun utk kluar utk dinner depan hotel..hehe..tp sempat gak singgah kedai Haji Ismail beli coklat..hehe.. tp mlm ni kitorg ada byk kerja sbb kitorg nk re-pack blk brg2 shopping so that senang nk bw g airport nnt, pastu senang nk bw naik flight esok..

Dataran Lang @ Kuah & Laman Padi @ Pantai Cenang..

4th Day (Monday, 26 July 2010)
Hari ni adalah hari terakhir kitorg kat Langkawi..Destinasi terakhir kitorg ialah menaiki Langkawi Cable Car @ Gunung Mat Cincang..actually dah 3 hari try nk naik tp cuaca tak mengizinkan..nasib baik hr ni ok tp terlebih panas lah plak..Bayaran utk Malaysian ialah RM15 je..berdebar2 jugak ibu2 naik cable car yg tinggi gile ni..pastu paling best ialah naik jambatan kat puncak gunung tu..satu pengalaman yg harus dirasai oleh sesapa yg dtg ke Langkawi..Then lepas tu kitorg terus g lunch, check out hotel and g airport sbb flight kitorg 340pm..Alhamdulillah berjaya gak checkin brg2 yg byk tu, tp masih byk jugak yg kitorg hand carry..hahaha..Ingat semua dah settle tp bila dah smp KLIA kitorg ada isu baru iaitu xmuat nk letak 8 org + 2 driver + brg2 shopping + beg dlm 2 kreta..semua org tgk kitorg berusaha utk letak semua brg dlm Persona and letak 8 org dlm Alza..haha..Alhamdulillah berjaya gak..Dlm perjalanan kitorg gelak je sbb semua dah mcm sardin..hehe...Yang pasti trip ni mmg enjoy..nnt aku fikirkan next trip plak..hehe..Sekian..

Langkawi Cable Car @ Gunung Mat Cincang

No comments: