Monday, August 10, 2009

Trip to Bandung & Jakarta with Family..

Tarikh: 4-7 Ogos 2009
Lokasi: Bandung & Jakarta, Indonesia

Trip ke Bandung & Jakarta ni aku dah rancang dari bulan November 2008 lagi..haha..masa ni Airasia (MAS xde flight ke Bandung) ada buat promotion RM0 fare. So kitorg just byr tax je..memang murah gile. Aku beli gak tiket utk family aku dari Miri-KL-Miri dgn RM0 fare. Family aku yg dtg join ialah mak aku, abg aku, Yanti & mak bapak dia..So kitorg ada lebih kurang 8 bulan utk kumpul duit utk shopping kat Bandung ni..haha..Family aku dah smp KL on 2hb hari tu and dah balik pun pagi tadi..Tak cukup shopping kat Bandung, diorg shopping kat KL ni gak..huhu..Secara ringkas nilah aktiviti sepanjang di Bandung & Jakarta:

Tuesday, 4 August 2009
Jam 12pm kitorg dah smp di LCCT. Flight kitorg ke Bandung ialah pd jam 155pm. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2jam and jam 3pm kitorg dah smp di airport Bandung. Di airport, aku dah booking driver utk ambik kitorg & hntr ke Hotel Kenangan (
www.kenanganhotel.com) dgn bayaran Rp50ribu. Hotel ni aku dah booking lama dah, ni kira bajet hotel sbb duit nk guna utk shopping..haha..but seriusly hotel ni mmg boleh tahan gak, siap ada bfast..yg penting selesa and murah iaitu Rp200ribu je smlm..Around 5pm, kitorg ke Bandung Super Mall utk jalan2 kat mall smp mlm..Kitorg dihantar & diambik menggunakan pengangkutan hotel..tp bukan free ok?? : )

Bandung Airport & Bandung Super Mall

Wednesday, 5 August 2009
Lepas bfast jam 730pm, kitorg terus naik Avanza (kitorg booking utk 3 hari, sekali dgn driver) utk ke Tangkuban Perahu (kawasan gunung berapi yg masih aktif lagi). Perjalanan mengambil masa sejam..1 1/2 jam kitorg kat sana before turun semula ke town. Secara ringkasnya berikut adalah itinerary kitorg hari tu dri pagi sampai ke malam:
1) Tangkuban Perahu - kawasan gunung berapi yg masih aktif
2) Rumah Mode - factory outlet yg cukup famous di Bandung
3) Paris Van Java - shopping mall yg agak menarik rekabentuknya
4) Istana Mall Plaza - shopping mall..kat sini kitorg lunch kat foodcourt
5) Toko Tiga - kat sini semua jeans di jual dgn murah..of course yg menarik ialah Levi's..
6) Jalan Dago - deretan Factory Outlet (FO) yg jual pakaian, kasut dgn harga yg sgt murah..
7) Spa Bersih Sehat - Booking uttk massage esoknya

Tangkuban Perahu, Shopping Mall, Rumah Mode & Factory Outlet

Thursday, 6 August 2009
Lepas breakfast jam 8am, kitorg jalan kaki ke Pasar Baru Bandung..tempat ni xjauh dr hotel kitorg pun..Kat sini lah syurga membeli belah utk mak2, org nak kawen sbb kat sini ada byk kain pelbagai jenis, telekung, beg, tudung etc yg dijual dgn murah sekali..Jgn terkejut kalau ternampak ramai org Malaysia kat sini tgh shopping...haha..Dari jam 830am-12pm kitorg shopping kat sini..duit mmg byk abis kat sini gak..haha..Dari sini, kitorg singgah plak Istana Mall Plaza lagi utk lunch..Dr situ kitorg terus ke Paris Van Java lagi sbb aku nk beli kasut yg aku servay smlm..hehe..Dr sini kitorg kembali semula ke Jalan Dago utk bershopping di Factory Outlet..Memang berderetan FO kat sini, so kenalah masuk satu2 sbb lain kedai lain barangannye..tp ada gak benda yg sama..

Lebih kurang jam 715pm, kitorg pun bertolak dr Jalan Gado ke Spa Bersih Sehat utk pergi massage selama 1 1/2 jam dgn bayaran hanya Rp105ribu je..On the way nk ke spa (still @ Jalan Dago) nilah satu kejadian yg akuu xkan lupakan..Aku & Yanti duduk blkg & kat boot belakang byk gile brg2 yg kitorg shopping utk satu hari..Tiba-tiba..BOOM..pintu boot tu terbukak & semua brg2 kitorg jatuh atas jalan...masa nilah driver stop kreta then klua sekali dggn abg aku & bapak Yanti utk kutip semua brg2 yg bertaburan atas jalan..nasib baik kreta belakang kitorg tu sempat berhenti & just langgar kotak kasut aku..Thanx gak kat sorang mamat ni dgn pantasnya bertindak sbg "polis trafik" & halang kereta lalu..nasib baik xde brg yg rosak..huhu..tp bila kitorg ingat balik mmg kelakar betullah..haha...smp kat Spa tu tepat jam 740pm & kitorg mulakan ber"massage"..Yg ni aku xboleh nk elaborate lebih2 sbb mmg best gile kena massage..mmg puas hati sbb penat bershopping selama 2 hari di Bandung berkahir dgn massage yg sgt best...kekeke..

Friday, 7 August 2009
Hari ni adalah hari terakhir kitorg di Bandung sbb kitorg akan balik ke KL mlm ni jam 720pm..Utk blk kitorg naik flight dr Jakarta tp jam 11am baru kitorg bertolak ke Jakarta..So masa yg ada awal pagi kitorg guna utk sambung shopping apa2 yg xcukup di Pasar Baru..aku ingat xde benda sgt nk beli lagi tp tiba2 mak aku boleh beli lagi byk benda plak hari ni..gilelah..yg bestnye kitorg sbnrnya dah kehabisan rupiah dah smlm.Kitorg try ATM pun xboleh..last option kitorg ialah tukar kat money changer..rugi RM10 je pun if tukar Rp1juta..oklah tu..Jam 11am kitorg checkout dari hotel & naik Avanza utk ke Jakarta..Aku sgt risau dgn beg yg sarat dgn brg shopping ni sbb Avanza ni mcm xmuat je..susun punya susun akhirnya berjaya gak susun semua beg, tp yg jadi mangsa aku & Yanti lah sbb beg yg xmuat kena letak kat seat kitorg..huhu..

Selepas 3 jam perjalanan dr Bandung, kitorg akhirnya smp di kota Jakarta yg sgt sesak..kereta gerak dgn sgt slow..stres plak akuu..Destinasi tunggal kitorg di Jakarta adalah Mangga Dua..Kat Mangga Dua ni ada byk mall, Mangga Dua Square, WTC Mangga Dua, Mangga Dua Mall, ITC Mangga Dua etc..Yg korang kena lawati ialah ITC Mangga Dua sbb kat sinilah tmpt nk shopping beg class A+ dgn murah sekali..Lepas shopping di Mangga Dua, kitorg terus ke airport..Jarak dekat je tp sbb jam teruk, sejam jugak kitorg nk smp...Paling malang masa nk check in tu, flight kitorg delay smp jam 830..masa masuk boarding delay lagi jam 9pm...dah masuk aircraft, delay lagi smp 930pm barulah bertolak...So akhirnya smp kat LCCT jam 1230am...gile penat...

Hari terakhir di Bandung & Jakarta

Sabtu-Ahad, 8-9 August 2009
Shopping kitorg tak berhenti di situ sbb di sambung lagi di KL..Destinasi kitorg ialah IKEA, Midvalley, Nilai 3, Jalan TAR etc..mmg xstop2 kitorg shopping dr pagi smp ke mlm memandangkan skrg ni Mega Sale so brg2 mmg murah..Btw, ptg Sabtu kitorg sempat pergi wedding Janet @ Nur Aishah Syuhada iaitu geng kitorg se'flat' dulu masa di Polis Kompleks Miri..geng sepermainan masa kecik..dia bersanding di rumah lelaki di Kajang..sbb lama dah xjumpa so wedding ni dijadikan tempat gathering gak..hehehe..