Monday, February 11, 2008

Balik Miri during CNY

Tarikh: 5-11 Februari 2008
Lokasi: Miri, Sarawak

Balik kampung!!!!Sumthing yg aku look 4ward sgt2 setiap masa..Last skali aku blk Miri ialah time Raya Aidifitri last October..This time aku blk nak ber"CNY" plak..hehe..Actually, 8hb Feb (bersamaan 30 Muharam) ada tahlil/kenduri arwah ayah aku..Lgpun cuti pjg so bolehlah aku blk Miri..This time aku bawa M sekali blk Miri memandangkan dia xde benda nak buat/cuti & this gonna be his 3rd time to Miri.. Lepas kerja je hari Selasa lepas, kitorg terus pergi KLIA. Nasib baik kawan M, Din dpt hntr kitorg ke airport..Thanx Din..

Actually aku blk Miri ni ada plan gak nak pergi Bintulu dgn my best frens tp sbb perkara yg xdpt dielakkn terpaksalah dibatalkan..To be specific, actually datuk Nisa & Tina (my bestfrens @ Miri) just passed away last Monday..So I guess diorg mesti busy dgn kenduri tahlil utk arwah datuk diorg..Aku blk Miri ni byk kenduri arwah aku kena pergi..Ntahlah, these few months byk sgt berita kematian dr saudara terdekat or org terkenal kat Malaysia..My uncle (my mum's brother also passed away 3 weeks ago). Today actually "makan ke-20" arwah uncle aku tp aku xdpt dtg sbb hari ni jugak aku blk KL. Smlm plak "makan ke-7" arwah datuk Nisa/Tina..Last Friday kenduri arwah/tahlil ayah aku utk tahun ke-3..Utk arwah datuk Nisa/Tina, kenduri arwah/tahlil adalah dr hari pertama sampai hari ke-7. Tp aku sempat dtg "makan ke-3 & ke-7" je..Thanx a lot to Nisa/Tina sbb dpt luangkan masa utk dtg kenduri arwah ayah aku last Friday wpun masih busy dgn kenduri arwah datuk dia..

Selain kenduri arwah, aku sempat gaklah jalan2 kat Miri (and luar Miri Town) sepanjang aku blk ke Miri sbb xkan nak lepak rumah je..Kesian plak kat M nnt xpergi mana2..Hari Sabtu lepas, kitorg decide nak pergi Taman Negara Lambir sbb dekat je and boleh blk dlm tghari..Sbb Nisa & Tina xbolehlah jalan smp ptg (ada kenduri arwah lagi)..Hari tu selain aku, M, Nisa & Tina, anak buah aku Ija & Nisa pun join sekali..Naik kereta Ija, berhimpit2 dlm satu kereta..hehe..Tp aku xtau apalah malang nasib kitorg hari tu sbb dr awal pagi hujan lebat je..Smp2 je kat Lambir pun masih hujan lagi..Pintu masuk pun xbukak..Setelah tgu lama skit sambil mkn kuaci, ada lah akak jaga kaunter tu dtg & bgtau hari tu Taman Negara Lambir terpaksa ditutup sbb hujan lebat sgt..So air terjun mungkin terlalu deras & membahayakan pengunjung..So kitorg tukar plan & decide utk pergi Bungai Beach @ Bekenu..Smp2 sana nasib baik xhujan..So singgah jap beli chicken wing & sosej panggang utk picnic tepi pantai..Btw, kitorg ada bawa air and makanan ringan dr rumah utk mengalas perut kosong..Tp kuaci (sunflower seed) jugak yg menarik perhatian kitorg sepanjang kat pantai Bungai tu..hehe..yg pasti mmg puas hati dpt bersantai bersama teman2..hehe...

Sebelum aku lupa, masa aku blk Miri ni time CNY..so seperti biasalah pd tgh mlm (CNY's eve) mmg byk Cina main bunga api..Tp this year aku rs amaze sgt sbb aku xpernah tgk betapa banyaknye bunga api mlm tu..hmpir setiap sudut (360 darjah) ada bunga api..bukannnye sekejap tp lama jugak..kalau ada 2-3 tmpt je yg main bunga api aku mmg xkisah tp ni aku rasa lebih 20 tempat yg main bunga api..isk..isk..isk..mmg org Cina kat Miri ni kaya2 semuanya..huhu.. ataupun mmg aku xtau pun every year mcmni sbb dah 8 tahun aku kat KL masa CNY..hehe..


Gambar kenangan sepanjang berada di Miri, Sarawak..

No comments: